Incepand din
luna iulie a acestui an, toate cartile de identitate eliberate pana acum se vor preschimba
cu unele electronice, intregul procesul urmand sa dureze trei ani.Calendarul de
preschimbare depinde de anul de nastere al titularului buletinului.Totusi,
specialistii din cadrul Ministerului de Interne, citati de presa centrala,
asigura ca noul document nu este obligatoriu, ci ca cetatenii vor avea
posibilitatea de a opta pentru o carte de identitate normala.
Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 82/2012 pentru
modificarea si completarea unor acte normative privind evidenta persoanelor,
actele de identitate ale cetatenilor romani, precum si actele de rezidenta ale
cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene si Spatiului Economic European
rezidenti in Romania a fost
publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 838, din 12 decembrie 2012 si a
intrat in vigoare la data publicarii.
Conform actului
normativ, incepand cu anul 2013 se vor
elibera carti electronice de identitate, acestea devenind unul dintre
documentele de calatorie pe baza caruia cetatenii romani pot calatori in
statele membre ale Uniunii Europene.
"In sensul
prezentei ordonante de urgenta, prin act de identitate se intelege cartea de
identitate, cartea electronica de identitate, cartea de identitate provizorie
si buletinul de identitate, aflate in termen de valabilitate", se
arata in documentul citat. In preambulul OUG, Guvernul mentioneaza ca aceasta
masura este necesara intrucat se impune producerea unor acte de identitate
sigure, evitandu-se, in acest fel, utilizarea de documente de identitate false
sau falsificate.
Pe de alta
parte, insa, specialisti din cadrul Ministerului de Interne, citati de presa
centrala, asigura ca buletinul
electronic nu va fi impus. "Cine nu doreste carte de identitate
electronica poate opta pentru una normala, care va fi asemanatoare cu cea
electronica, dar nu va contine cipul si amprentele detinatorului“, a explicat
Laura Cusa, seful serviciului juridic din Directia pentru Evidenta Persoanelor,
relateaza presa nationala.
Potrivit sursei
citate, implementarea noilor buletine se va face in mod treptat, in termen de
maximum 6 luni de la data emiterii primei carti electronice de identitate.
Ce date vor fi inscrise in cartea electronica de
identitate?
In OUG nr.
82/2012 se arata ca documentul este de tip smart card si va contine atat date
in format tiparit sau in format inscriptionat prin tehnologie laser, cat si in
format electronic. Mai mult chiar, noul document va contine si elemente de
particularizare si de siguranta. Concret, datele personale care se inscriu
pe cartea electronica de identitate, in format tiparit, vor fi cele care apar
si in cartile de identitate, adica:
- numele si prenumele titularului;
- sexul;
- cetatenia titularului;
- data si locul nasterii titularului;
- semnatura olografa a titularului;
- fotografia titularului;
- CNP;
- adresa de domiciliu a titularului.
Totusi, noile
reguli arata ca in formatul electronic
al documentului vor fi inscrise, in plus fata de cele ce apar pe
formatul tiparit, si alte informatii, precum:
- prenumele parintilor titularului;
- certificate digitale;
- date biometrice ale titularului, constand in imaginea faciala si imaginile impresiunilor papilare a doua degete (amprente, n.red.).
Conform actului
normativ, datele biometrice pentru cartea electronica de identitate se
vor colecta de catre Directia Generala de Pasapoarte, procedurile de preluare a
acestor date urmand a fi stabilite ulterior prin hotarare a Guvernului.
In ceea ce
priveste imaginile impresiunilor papilare, acestea se colecteaza numai
cu acordul expres al solicitantului cartii electronice de identitate sau, in
cazul minorilor si al incapabililor, numai cu acordul expres al parintilor sau,
dupa caz, parintelui care exercita autoritatea parinteasca ori al
reprezentantului legal. In plus, noile reglementari arata ca la cererea
solicitantului, cartile electronice de identitate pot fi eliberate fara a
contine aceste imagini.
Potrivit OUG
nr. 82/2012, se vor elibera si carti
electronice de rezidenta, iar acestea vor cuprinde aceleasi date
inscrise in cartile electronice de identitate.
Important! In actul
normativ se precizeaza ca datele cu caracter personal, inclusiv datele
biometrice inscrise in cipul cartii electronice de identitate si cipul cartii
electronice de rezidenta sunt protejate prin utilizarea unei infrastructuri de
chei publice si a unor mecanisme de acces standardizate ICAO.
De cand se elibereaza noile documente?
OUG nr. 82/2012
stabileste ca pana la data de 30 iunie 2013 se va realiza o platforma-pilot
pentru constituirea sistemului informatic de emitere a cartii electronice de
identitate si punerea in circulatie a cartii electronice de identitate si a
cartii electronice de rezidenta.
Totodata, in
actul normativ se precizeaza ca punerea
in circulatie a cartii electronice de identitate se realizeaza, in mod
esalonat, in termen de maximum 6 luni de la data emiterii primei carti
electronice de identitate, pe masura asigurarii cu suportul tehnic
necesar a serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor.
Atentie! Potrivit OUG publicat la sfarsitul anului, data oficiala de punere
in circulatie a cartii electronice de identitate se va stabili prin hotarare a
Guvernului.
OUG nr. 82/2012
stabileste inclusiv un calendar al preschimbarilor actelor de identitate in
carti electronice de identitate, Concret, actul normativ stabileste ca toate
actele de identitate eliberate pana la punerea in circulatie a cartii
electronice de identitate se vor preschimba in functie de anul nasterii, pe
o perioada de 3 ani, dupa cum urmeaza:
- actele de identitate eliberate persoanelor nascute dupa data de 1 ianuarie 1981 se preschimba in perioada 1 iulie 2013-30 iunie 2014;
- actele de identitate eliberate persoanelor nascute in perioada 1 ianuarie 1966-31 decembrie 1980 se preschimba in perioada 1 iulie 2014-30 iunie 2015;
- actele de identitate eliberate persoanelor nascute in perioada 1 iulie 1946-31 decembrie 1965 se preschimba in perioada 1 iulie 2015-30 iunie 2016;
- actele de identitate eliberate persoanelor nascute pana la data de 31 decembrie 1945 se preschimba in perioada 1 iulie 2016-31 decembrie 2016
Cartea
electronica de identitate va avea o valabilitate de 4 ani, pentru
persoanele cu varsta cuprinsa intre 14 si 18 ani, si de 5 ani, dupa
implinirea varstei de 18 ani.
Cartea electronica de identitate: scurt istoric
Cadrul legal
pentru eliberarea acestui document a fost creat de Ordonanta Guvernului nr.
69/2002 privind regimul juridic al cartii electronice de identitate. Actul
normativ stabilea ca data de punere in
circulatie a noilor carti de identitate va fi 1 ianuarie 2011. Totusi,
la 30 decembrie 2010, o alta ordonanta, de urgenta de aceasta data, OUG nr. 124/2010, abroga prevederea respectiva si, in
acelasi timp, stabilea ca data de punere in circulatie va fi stabilita prin
hotarare a Guvernului.
Pe de alta
parte, OUG nr. 124/2010 stabilea ca asigurarea cu echipamente si programe
informatice necesare eliberarii noilor documente a autoritatilor si
institutiilor publice se va realiza esalonat, astfel:
- in municipiile resedinta de judet, in termen de 18 luni de la data punerii in circulatie a cartii electronice de identitate;
- in celelalte municipii si orase, in termen de 3 ani de la data punerii in circulatie a cartii electronice de identitate;
- in comune, in termen de 4 ani de la data punerii in circulatie a cartii electronice de identitate.
- Sursa: Avocat.net
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu