Powered By Blogger

Faceți căutări pe acest blog

Totalul afișărilor de pagină

sâmbătă, 28 decembrie 2013

Amintiri de la Scoala Mica. Invatatorul si Prima Carte




Invatatorul si Prima Carte 

In anul 1966 eram elev in clasa a doua la Scoala mica din Sichevita, venea vacanta (“cu trenul din Franta!”, ce vremuri minunate!). Era ultima zi de scoala, avusese loc serbarea, se spusesera poezii, se dadusera diplome, din clase se auzeau cantece, vacanta deja era prezenta in curtea scolii alaturi de elevi!

In cancelarie, batranul meu invatator Sava Megheles, ce urma sa iasa la pensie, isi lua ramas bun de la directorul Blagoe Novacescu, de d-na Zoe si de la Milevuta Rusu, iar langa fereastra Saulica Moalnaru facea poze premiantilor pentru a fi puse la panoul de onoare al scolii. Eu facusem deja poza, o mai am si acum, undeva intr-un album, dar intrasem sa sterg tabla din cancelarie si atunci batranul meu invatator m-a chemat langa el, m-a mangaiat pe cap si din mapa lui de vinilin maro a scos o carte. 

Mi-a dat-o zicandu-mi ca dupa ce o citesc sa o dau si celorlalte doua premiante – Lencuta Megheles si Ghita Munea, apoi sa ma ingrijesc ca lucrarea sa ajunga inapoi in cancelaria scolii.  Mi-a aratat unde sa o pun - pe dulapul din colt pe care se aflau asezate una peste alta – vad ca acuma – 14 carti din care primele doua de jos erau scrise de Mihail Sadoveanu.

Cartea aceea, primita de la primul meu invatator, o mai am si acum in biblioteca mea!

Se intituleaza “Jurnalul de bord al lui Cristofor Columb”. Nu stiu daca am dat-o sau nu si celorlalte doua premiante, dar stiu ca am dat-o prietenilor mei de pe Valea Ravensca, unde mergeam cu nesat in toate vacantele. Astfel, cartea a fost citita si de Damu cu sora sa Marioara si de Ionica Gruita cu Efta, si de Milan cu Lazuca, si de Ilie cu sora sa Iulca. De ce nu am dus-o inapoi la scoala, nu imi pot explica nici acum. Cert este faptul ca acea prima carte a mea a strans langa ea, in decursul vietii, alte cateva mii de volume care si acum imi tapeteaza peretii locuintei.

Invatatorul Sava Megheles imi daduse o carte memorabila, despre calatorii si aventura cunoasterii si descoperirii, care in mod cert mi-a influentat destinul si mi-a organizat viata!


Dupa 45 de ani de la gestul sau, ma inclin cu respect in memoria sa, a Invatatorului! 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu